Somlói galuska

Fiam ötlete volt, hogy a vasárnapi sütemény somlói legyen. Hargitai György receptjét választottam, azt ígéri, ez az eredeti. Eredeti vagy sem, előre szólok, csak az lásson hozzá, akinek van egy fél szabadnapja sütikészítésre, aztán másik fél mosogatni.
Igyekeztem betartani az utasításokat, mennyiségeket, bár nem szokásom. Aztán mire az öntethez értem, megelégeltem, az már saját fejem után készült.
Hozzávalók:
A tésztához:
  • 8 tojás
  • 20 dkg cukor
  • 20 dkg liszt
  • fél csomag sütőpor
  • 1 evőkanál kakaó
  • 3 evőkanál darált dió
A sziruphoz:
  • 3 dl víz
  • 5 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
A krémhez:
  • 4 tojás
  • 10 dkg cukor
  • 2 csomag vaníliaízű pudingpor
  • 1 l tej
  • 6 evőkanál dió 
  • 1 evőkanál kakaó 
Az öntethez:
  • 7 dl tej
  • 1 csomag vaníliaízű pudingpor 
  • 2 evőkanál kakaó
  • 5 evőkanál cukor
  • 1 egész tojás 
A díszítéshez:
  • tejszínhab 
Elkészítés:
A tésztához való tojásokat szétválasztjuk. A sárgákat a cukor nagyobbik részével s a sütőporral habosra keverjük. A fehérjét a többi cukorral felverjük, s a sárgájához borítjuk. A liszt fokozatos hozzáadásával óvatosan összekeverjük. Harmadát sütőpapírral bélelt tepsibe simítjuk, s előmelegített sütőbe toljuk. Közben a maradék piskótát 2 részre osztjuk, egyikbe a kakaót, másikba a diót keverjük el, s ezekből is 1-1 lapot sütünk.
A sziruphoz valókat felforraljuk, s hűlni hagyjuk.
Elkészítjük a krémet: a tojások sárgáját, a pudingporokat kevés tejjel simára keverjük, a többit főni tesszük a cukorral. Közben felverjük a 4 fehérjét. Ha a tej fő, hozzáöntjük a tojássárgás-pudingos tejet, habverővel kevergetve sűrűre főzzük. A tűzről levéve hozzákeverjük a keményre vert fehérjéket.
Megtöltjük a lapokat, de előbb mindegyiket megöntözzük a sziruppal. Az alsóra kenjük a krém harmadát, rászórjuk a dió felét. A második lapra megint krém kerül s a dió másik fele. A harmadik lapra a maradék krémet rákenjük s rászitáljuk a kakaót.

Elkészítjük az öntetet:  a pudingport, tojást, kakaót simára keverjük a tej egy részével, a többi tejet a cukorral főni tesszük. Ha felfőtt, hozzáöntjük a kakaós keveréket, kevergetve felfőzzük. Miközben hűl, többször kavarjuk meg.
A sütit kockákra vágva, öntettel és tejszínhabbal tálaljuk.

Ha már eredetit ígértem, álljon itt az eredeti öntet-és szirup receptje is.
Szirup: 3 dl víz, 5 dkg cukor, 10 dkg mazsola, 1 citrom reszelt héja, 0,5 dl rum. A mazsolát azért hagytam ki, mert az ötletgazda Fiam így kérte, ő ugyanis nem szereti.
Öntet: 10 dkg cukor, 2 tojássárga, 1 csapott evőkanál liszt, 1 dl tejszín, 3 dl tej, 15 dkg étcsokoládé, 0,3 dl rum. Ezt kellene összeforralni. De mire ideértem, megelégeltem a sok pacsmagolást, s leegyszerűsítettem. Így is jó volt, bár Fiam szerint keserű lett. No persze, mert ők mindent extra édesen szeretnének, én meg épp hogy nem.  Finom volt, nem túl édes, nem száraz (ennyi kence után naná, hogy nem), de nem lesz gyakori vendég minálunk. Esetleg egy leegyszerűsített változata.

2021. április 13.
De rég írtam ezt a bejegyzést!
Kicsi Lányom pedig mit kért 19. szülinapjára? Hát somlói galuskát. Bár próbáltam utalni rá, hogy egy egyszerű csokitorta is megtenné, mégis kedvébe akartam járni, erőt vettem magamon, s egy délutánt rászánva, elkészítettem. Még véletlenül sem a saját, korábbi receptemet kerestem elő, bár emlékeztem rá, hogy valamikor már sütöttem, hanem átnéztem kismillió másikat, s azokból raktam össze a "tortát".
Szinte minden másképp készült: a piskóták külön-külön, 4-4 tojásból készültek, míg egyik sült, kavartam a következőt. 
Az öntethez 3 dl vizet, 15 dkg cukrot, 1 narancs héját és levét, fél üvegcse rumaromát összefőztem. 
A krém hasonlóan készült, csak pudingpor helyett 10 dkg liszttel.
A csokiöntethez pedig 10 dkg étcsokit, 1 púpozott evőkanál kakaót, 2 evőkanál cukrot, 2 dl vizet és a rumaroma másik felét összeforraltam.
Mazsolát is áztattam be előző nap hozzá, de ez nem került bele, aki kért, kanalazott rá magának. Én kértem. No és dióval szórtam be a tetejét az összerakás után.
Örült neki (nemcsak) az ünnepelt! 😍




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Málnás szelet

 Minél hosszabb ideig nem írok, annál nehezebb visszatérni. Már  a címadásnál is bajban voltam! :D Végül úgy döntöttem, nem cifrázom túl.  N...